Tokyo, Osaka, WJ

30 juli 2015 - Kyōto-shi, Japan

Na een heerlijke nachtrust zijn we vroeg opgestaan om terug te reizen naar Tokyo. Via airB&B hadden we een kamer gehuurd met 3 stapelbedden per kamer. In een steegje zeer centraal in Tokyo vonden we 2 kamers en een wat louche figuur. Hij was nog druk aan het opruimen en schoonmaken maar er lagen we heel veel spullen van hem! Het bleek dat hij zelf ook in de kamer sliep en dat er nog meer mensen konden komen voor een overnachting. Uiteindelijk hebben we maar besloten om als groep op 1 kamer te liggen, 1 persoon dus op een matrasje op de grond. Maar dat was wel een wat fijner gevoel.

Toen alle spullen gedumpt waren zijn we op pad gegaan opzoek naar wat natuur; Japanse tuinen! De eerste poging was Imperial palace. Helaas was alles afgesloten dus konden we deze alleen van buiten bezichtigen. Als contrast gingen we toen naar het drukste kruispunt van Tokyo. Een bizarre gewaarwording. Zebrapaden horizontaal, verticaal en diagonaal en zo ongeloofelijk veel mensen die het kruispunt overstaken als het groen werd. Bij rood was het volledig leeg, en ook de auto's waren met vele tegelijkertijd. Verbazingwekkend, maar alles ging goed!
Justin was erg moe dus Eric en hij gingen rond 14.00 terug naar de kamer. Een tweede poging voor wat natuur zochten we in Meiji Jingo park. Een gigantisch park waar op feestdagen ook Geisha's rondpareren. Deze hebben we helaas niet gespot, maar we enorm veel buitenlandse scoutingtroepen. Het was fijn even tussen de betonnen gebouwen weg te zijn en mooie tempels en paden te zien. Tegenover het park lag het Shibiya district. Hier lopen de dames rond met uitbundige kleding en zwaar opgemaakt als poppen. Er waren allemaal leuke winkels en kleine resteurantjes. Onder protest zijn we ook de barbie shop ingeweest. Hier verkochten ze niet alleen barbies en kleding voor barbies, maar ook kleding van barbie voor mensen. Tikje shockerend, maar wel grappig en Marleen haar dag was goed.
'S avonds hebben we pasta gegeten bij een Italiaans restaurantje gerund door japanners, maar het was lekker! Al keken ze ons we wat raar aan toen we om meer kaas vroegen, want aan sausje doen ze hier niet zo.

'S nachts ondervonden we dat met 7 man op een kamer van 3 bij 4 erg warm was. De aico hing boven de bedden, dus deze kon niet vol aan. De douche in de ochtend had ook niet veel zin, maar het ging om het idee.
Bijtijds weer uit de veren om een sumotraining bij te wonen. Het leek een beetje karma, want ook deze was gesloten terwijl onze Tokyo reisgidsen iets anders zeiden. Dan maar uitgebreid ontbijten met verse sapjes en broodjes. Eric, Justin en Desiree moesten rond 11 uur de trein pakken naar Yamaguchi, dus de tassen werden weer ingepakt om te vertrekken. Nog even met z'n alle een starbucksje en daarna splitste de groep.

Ondertussen zijn Sander, Marleen, Frank-Paul en Esmeralda doorgereisd naar het capsulehotel. Het hotel was een beetje vergane glorie, maar erg leuk om een keer mee te maken. Nadat de spullen gedropt waren en er curry gegeten was, zijn we afgereisd naar Shinjuku National Garden. Een prachtig park met een mediteraane kas en tuinen in verschillende stijlen. Natuurlijk zijn we naar de Japanse tuin gegaan. Daar waren de bomen en planten tot in perfectie gesnoeid en er waren theehuizen en mooie Japanse gebouwtjes. In 1 van de theehuizen hebben we een theeceremonie gehad. We kregen vieze groene oplosthee en een nog viezer bonensnoepje. Het koste wat moeite maar iedereen had wel netjes zijn kopje en bordje leeg. Na het park zijn we zijn we door gereisd naar het elektronica district. Dit moet je ook mee gemaakt hebben. Enorm grootwarenhuis met van alles en nog wat. Na het electronica district zijn we gaan wassen en uiteten gegaan. We zijn beland bij een tentje waar je eten besteld via een automaat zonder Engels en het enige drinken was bier of water. Frank-Paul vond dit niet heel erg.

De volgende ochtend zijn Marleen, Sander en Esmeralda naar de Fishmarket gegaan. Frank-Paul houdt niet van net geslachtevis dus die bleef lekker uitslapen in het capsulehotel. De vismarkt was een belevenis op zich. Heel druk en de inspectie van volksgezondheid zou de vismarkt direct sluiten. Een man met kaplaarzen aan die in zijn ene hand een sigaret had, en zijn andere hand in een bak met bloed liet bungelen.

Na de vismarkt zijn we in de Shinkansen gestapt op weg naar Kyoto. Daar kwamen we aan in het beste hostel waar we tot nu toe geweest waren. Twijfelaarbedden waar we eerder nog met 2 personen in sliepen, nu helemaal voor ons zelf. Ook de douche en het gratis ontbijt waren fijn. Inmiddels was het al avond en zijn we Kyoto nog gaan bekijken. We kwamen uit op een Bamboopad waar allemal tempels aan stonden. Helaas was het al donker maat dat mocht de pret niet drukken. We zijn nog naar een verlichte brug en een pad met kimonolampen geweest. Bij dat laatste pad zijn er natuurlijk veel selfies en foto's gemaakt. Om 21:00 uur hadden we met Frank afgesproken. Frank hoort ook bij ons voorreis groepje maar sloot pas aan in Kyoto. We zijn samen met hem en zijn vriendin uiteten geweest in een rooftop restaurantje waar we zelf op tafel ons beefstuk mochten bakken. Om 23:00 werden we het restaurant uitgezet omdat ze alweer dicht gingen. Nadat we de laatste metro gemist hadden, namen we de taxi terug naar het hostel en gingen we heerlijk slapen.

De volgende ochtend gingen we nog even shoppen en toen in de Shinkansen ook op weg naar het Jamboree terrein!